Ο Σεπτέμβριος μπορεί να φέρνει σε όλες και όλους μας μία γλυκιά μελαγχολία, καθώς αφήνουμε πίσω τη χαλάρωση και την ανεμελιά του θέρους και μας καλεί να μπούμε ξανά σε ένα πρόγραμμα, με επαναστόχευση, ρουτίνα και ίσως πειθαρχία. Κυρίως τα παιδιά, που καλούνται να επανέλθουν στη ρουτίνα, αφού σε μερικές ημέρες ξεκινούν το σχολείο.
Πώς μπορούν λοιπόν οι γονείς να δημιουργήσουν τις συνθήκες εκείνες, ώστε οι μαθητές να επιστρέψουν με χαμόγελο, αισιοδοξία και δημιουργικότητα στη νέα σχολική χρονιά;
Η ψυχολόγος – παιδοψυχολόγος κυρία Αλεξάνδρα Καππάτου, με την οποία συνομιλήσαμε, μας κατέθεσε ενδιαφέρουσες συμβουλές για την έναρξη των σχολείων και τη μετάβαση από την ανεμελιά στη ρουτίνα και στις σχολικές υποχρεώσεις.
«Το τέλος του καλοκαιριού και των θερινών διακοπών, σημαίνει για μικρούς και μεγάλους το τέλος της ελευθερίας, της αυτοδιάθεσης και της ξεγνοιασιάς. Σηματοδοτεί την επιστροφή στην πραγματικότητα του φθινοπώρου, καθώς και των υποχρεώσεων που αυτή συνεπάγεται ειδικά με την έναρξη των σχολείων», επισημαίνει η ίδια στο CNN Greece.
Το βασικό μέλημα των γονιών είναι να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις εκείνες, ώστε να προσαρμοστούν τα παιδιά στη διαφορετική καθημερινότητα.
Να ξαναθυμηθούν τη ρουτίνα σταδιακά, να επαναφέρουν το πρόγραμμα του ύπνου, για να ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά, με ηρεμία και όχι με κούραση και άγχος.
Ολόκληρη η συνέντευξη με την Αλεξάνδρα Καππάτου
Έχει σημασία κυρία Καππάτου η ρουτίνα τελικά αλλά και η ξεκούραση, διότι βλέπουμε πολλές φορές πολλά παιδιά κουρασμένα ήδη από τις πρώτες ώρες στο σχολείο;
Πράγματι, τα παιδιά συχνά ακόμη και μετά τις καλοκαιρινές διακοπές συνεχίζουν να μην συμπληρώνουν τις απαραίτητες για την φάση ανάπτυξής τους ώρες ύπνου δείχνοντας κουρασμένα ειδικά τώρα που ξεκινούν τα σχολεία. Αν αυτό συνεχιστεί επηρεάζεται η γνωστική τους λειτουργία, η συγκέντρωση, η εν γένει συμπεριφορά τους και ενισχύεται το άγχος τους.
Στο πλαίσιο της ρουτίνας που θα οικοδομήσουμε εκ νέου, καλό είναι να θέσουμε σαφή όρια κατόπιν συμφωνίας μαζί τους και για τη χρήση των videogamesκαι των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης – social- ώστε να μειώσουν σταδιακά το χρόνο κατά τον οποίο απασχολούνται, που συχνά κοστίζει σε ξεκούραση, στην διάθεσή τους για μελέτη αλλά και στην αναγκαία συναναστροφή με φίλους.
Φυσικά αυτή η προσπάθεια, απαιτεί σταθερότητα, και συνέπεια στην εφαρμογή και από τις δύο πλευρές αλλά και το δικό μας παράδειγμα.

Τί πρέπει να προσέξουμε ως γονείς στην επιστροφή στη ρουτίνα;
Είναι τόσο σημαντικό να ενισχύσουμε την επικοινωνία με τα παιδιά μας, να τους δώσουμε την ευκαιρία να εκφράσουν τα συναισθήματά τους τις σκέψεις τους, παίρνοντας ως αφορμή την έναρξη του σχολείου και όχι μόνο, δείχνοντας προσοχή, σεβασμό σε ότι αισθάνεται αλλά και κατανόηση. Να είμαστε πρόθυμοι να κάνουμε ανοικτές συζητήσεις μαζί τους. Ακόμη και αν δεν το έχουμε συνηθίσει ας κάνουμε τώρα την αρχή και ας υιοθετήσουμε τουλάχιστον κάποια λεπτά την ημέρα στην ενεργητική επικοινωνία μας μαζί τους. Έτσι βοηθάμε το παιδί να ονοματίσει αυτά που αισθάνεται και να τα κατανοήσει ώστε να τα επεξεργαστεί πιο αποτελεσματικά.
Σε χαλαρές στιγμές συζητώντας μαζί τους, να τα βοηθήσουμε να καταλάβουν ότι με το άνοιγμα των σχολείων, θα συναντήσουν και πάλι τους φίλους τους, θα μοιραστούν τις εμπειρίες των διακοπών, θα ξεκινήσουν τις αγαπημένες τους αθλητικές ή άλλες δραστηριότητες και θα εμπλουτίσουν τις γνώσεις. Στην καλύτερη προσαρμογή τους θα βοηθήσει η συμμετοχή τους στην επιλογή σχολικής τσάντας αλλά και σχολικών ενισχύοντας τα θετικά συναισθήματα για το σχολείο ..
Πώς θα αποτρέψουν οι γονείς τη μελαγχολία της επιστροφής στα σχολεία, μετά από ένα ξέγνοιαστο καλοκαίρι και πώς μπορούν να ενδυναμωθούν τα παιδιά;
Πράγματι πολλά παιδιά αισθάνονται άγχος, νευρικότητα και θλίψη, όταν μετά από τις ατελείωτες ώρες παιχνιδιού στην εξοχή ή ακόμη και στις παιδικές χαρές, τα μπάνια στη θάλασσα, την ξεγνοιασιά, επανέρχονται σε μία δομημένη καθημερινότητα με υποχρεώσεις διαπιστώνοντας ότι και οι γονείς έχουν επιστρέψει στην εργασία τους. Τα παιδιά θα νιώσουν καλύτερα αν και οι ίδιοι οι γονείς με το παράδειγμά τους δώσουν το στίγμα ότι η επιστροφή δίνει τη δυνατότητα να κάνουμε νέα αρχή βάζοντας πιθανά κάποιους νέους μικρούς στόχους αφού κάνουμε τον απολογισμό διακοπών. Να ενδυναμώσουν την επικοινωνία τους ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν ότι η οικογένεια είναι για όλους το καταφύγιο, το λιμάνι, η φωλιά και οι γονείς εκεί έτοιμοι να προσφέρουν αγάπη, φροντίδα, υποστήριξη, κατανόηση και αποδοχή. Οι συνήθειες της καθημερινότητας λοιπόν η γνωστή σε όλους ρουτίνα, ενισχύει την ασφάλεια των παιδιών, αποτελεί τον πυρήνα για να διαχειριστούν το άγχος και τους δίνει ώθηση για την εξερεύνηση του κόσμου.
Είναι τετριμμένο, αλλά θα το επαναλάβω ότι από τις πρώτες μέρες του σχολείου οι γονείς καλό είναι να ενισχύσουν την υπευθυνότητα του παιδιού, προτρέποντάς το να φτιάξει μόνο το γραφείο του και τα βιβλία του. Ας έχουμε υπόψη μας ότι οι υποχρεώσεις του παιδιού είναι προσωπική του υπόθεση εμείς θα είμαστε δίπλα κάθε φορά που χρειάζεται να του προσφέρουμε βοήθεια. Έτσι θα αισθανθεί αυτόνομο, θα ενισχυθεί η αυτοεκτίμησή του αλλά και η ψυχική ευεξία.
Θα βοηθήσει επίσης τα παιδιά όταν συναντήσουν τους φίλους του πριν ξεκινήσει το σχολείο, ώστε να συνδεθούν μαζί τους γιατί είναι ξεκάθαρο ότι οι ισχυρές κοινωνικές σχέσεις αποτελούν μία ισχυρή ασπίδα κατά του στρες και συμβάλλουν στην οικοδόμηση ψυχικής ανθεκτικότητας.
Ποιές άλλες συμβουλές δίνετε, ώστε οι μαθητές να θέσουν ρεαλιστικούς στόχους τους οποίους και θα πετύχουν στη νέα σχολική χρονιά;
Έχει μεγάλη σημασία, να μπορούν να αναγνωρίσουν και να αποδεχτούν τα συναισθήματά τους και να θέσουν ρεαλιστικούς στόχους. Να κατανοήσουν ότι οι στόχοι δεν υλοποιούνται με ένα μαγικό τρόπο και η επιτυχία δεν έρχεται από τη μία στιγμή στην άλλη, χρειάζεται υπομονή, επιμονή και μεθοδολογία. Ο ρόλος των γονιών και σε αυτό είναι καθοριστικός με τα μηνύματα και τις προσδοκίες τους. Ως προς το διάβασμα και τους στόχους, υπάρχουν πολλοί τρόποι ειδικά στις πρώτες τάξεις θα βοηθήσει να κάνουν συχνά μικρά διαλείμματα. Και εδώ να σας αναφέρω τη μέθοδο smart που βοηθά κυρίως τα μεγαλύτερα παιδιά να μάθουν να θέτουν στόχους μετρήσιμους και ρεαλιστικούς αλλά και εφικτούς, υλοποιήσιμους σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο που τα ίδια θα ορίσουν . Έτσι δίνεται η δυνατότητα στο παιδί να μαθαίνει ότι η ρεαλιστική στοχοθεσία επιφέρει αποτελέσματα ενισχύοντας την αυτοπεποίθησή του.
Επίσης, έχει ιδιαίτερη σημασία, το καθημερινό πρόγραμμα εκτός από μελέτη να περιλαμβάνει και χρόνο για παιχνίδι και αθλητισμό ή άλλες δραστηριότητες που το παιδί επιθυμεί.
Τελικά από μας εξαρτάται πως αντιμετωπίζουμε την επιστροφή στην καθημερινότητα.
Μπορεί να αποτελέσει ένα νέο ξεκίνημα που θα περιλαμβάνει όχι μόνο το άνοιγμα στην απόκτηση νέων γνώσεων, αλλά με το παράδειγμά μας και τη στάση μας, θα ενισχύσουμε και την απόκτηση και ενίσχυση νέων δεξιοτήτων, όπως την συνεργασία, την αποδοχή της διαφορετικότητας, καθώς τρόπους διαχείρισης της ματαίωσης αλλά και επίλυσης συγκρούσεων βασικά στοιχεία της σύγχρονης διαπαιδαγώγησης του παιδιού μας σε χαλεπούς καιρούς.
Και για τους γονείς θα έλεγα να παραμένουν ψύχραιμοι, να ρωτούν τα παιδιά τους πώς πέρασαν στο σχολείο με ποιους φίλους έπαιξαν όχι μόνο για τις επιδόσεις τους και να έχουν ρεαλιστικές προσδοκίες από εκείνα, λαμβάνοντας υπόψη τα συναισθήματα τους.
Για τα πρωτάκια, ο γονιός να είναι υποστηρικτικός, χωρίς στρες- καθώς όλοι γνωρίζουμε ότι το στρες είναι μεταδοτικό- δίνοντας έμφαση στην κοινωνικοποίησή του, στη διασφάλιση ελεύθερου χρόνου για παιχνίδι έχοντας πάντα ρεαλιστικές προσδοκίες από το παιδί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.