Τριήμερο εθνικό πένθος κηρύχθηκε λόγω του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού δυστυχήματος της χώρας, που συνέβη στα Τέμπη. Γράφω μερικές σκέψεις για το δρομολόγιο που αποτελεί τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική σύνδεση της χώρας και προσωπικά έχω κάνει αμέτρητες φορές.
Το πρωί της 1ης Μαρτίου με βρήκε να στέλνω μηνύματα σε φίλους και φίλες για να να μάθω αν είναι καλά. Δικούς μου ανθρώπους, που ξέρω ότι ίσως έφυγαν για το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας, και άλλους που θυμάμαι ότι πηγαινοέρχονται Θεσσαλονίκη–Αθήνα. Βρήκα, επίσης, δύο μηνύματα στο κινητό μου από άλλους, που προφανώς σκέφτηκαν το ίδιο για μένα.
Η είδηση της σύγκρουσης των δύο τρένων στα Τέμπη μάς έχει αφήσει όλους σοκαρισμένους. Ο αριθμός των νεκρών είναι πάνω από 35 και διαρκώς ανεβαίνει. Οι τραυματίες είναι επίσης δεκάδες, ενώ οι περιγραφές των διασωστών του ΕΚΑΒ και οι μαρτυρίες των ανθρώπων που ήταν παρόντες προκαλούν φρίκη.
Το δρομολόγιο Αθήνα–Θεσσαλονίκη το έχω κάνει άπειρες φορές, λόγω καταγωγής (Λάρισα), σπουδών (Θεσσαλονίκη) και τόπου διαμονής τα τελευταία χρόνια (Αθήνα). Το θυμάμαι πολλές φορές να σταματάει στο πουθενά, για 10–15 λεπτά, καμιά φορά και μισή ώρα. Σχεδόν ποτέ δεν ήταν στην ώρα του, αλλά όσοι χρησιμοποιούν συχνά το τρένο στην Ελλάδα ξέρουν ότι οι καθυστερήσεις είναι μάλλον ο κανόνας παρά η εξαίρεση.
Σε εκείνα τα ταξίδια θυμάμαι τα μηνύματα της μητέρας μου στο κινητό που με περίμενε στο πατρικό μας στη Λάρισα, η οποία προσπαθούσε να καθησυχάσει την ταραχή που ένιωθα λόγω των επαναλαμβανόμενων και ανεξήγητων καθυστερήσεων της (παλιάς πλέον) ΤΡΑΙΝΟΣΕ: «Δεν πειράζει αν αργήσεις, το θέμα είναι να φτάσεις». Κάπως έτσι το έλεγε.
Σύγκρουση τρένων στη χώρα του «πάμε κι όπου βγει»
Όταν η ιταλική εταιρεία Ferrovie dello Stato Italiane (FSI) αγόρασε το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας, έναντι 45 εκατομμυρίων ευρώ, κάποιοι μιλούσαν «νέα σελίδα» στους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Βέβαια, δημοσιογράφοι προειδοποιούσαν για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, όταν τρένα που είχαν αποσυρθεί από την Ελβετία ως επικίνδυνα χρησιμοποιήθηκαν στην Ελλάδα για τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική σύνδεση της χώρας, ενώνοντας την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη. Φωνή βοώντος εν τη ερήμω...
Η –νεοβαπτιζόμενη πλέον– Hellenic Train δεν άργησε να δείξει τα προβλήματα που αντιμετώπιζε, με επιβατικές αμαξοστοιχίες να μένουν στα χωράφια (στην κυριολεξία) για ώρες και επιβάτες να ταλαιπωρούνται επανειλημμένα. Η σημερινή τραγωδία, όμως, φαίνεται να ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι.
Σήμερα, μάθαμε με τον χειρότερο τρόπο ότι και τα συστήματα ασφαλείας στα τρένα δεν λειτουργούν. «Τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν λειτουργούν εδώ και χρόνια», δήλωσε στην ΕΡΤ ο Πρόεδρος Μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστας Γενιδουνιάς.
Και πρόσθεσε: «Δεν λειτουργεί τίποτα. Γίνονται όλα με ανθρώπινο παράγοντα, χειροκίνητα, manual. Είμαστε στο manual. Αν λειτουργούσαν... Δεν λειτουργούν ούτε οι ενδείξεις, τα φωτοσήματα. Ούτε ο έλεγχος της κυκλοφορίας. Αν αυτά λειτουργούσαν, οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση 500 μέτρων μεταξύ τους. Το έχουμε πει επανειλημμένως, έχει μαλλιάσει η γλώσσα μας».
Δεν ξέρω γιατί σε αυτή τη χώρα αφήσαμε άλλη μια φορά μια τραγωδία να μας θέσει προ των ευθυνών μας. Γιατί περιμένουμε πάλι από τα διεθνή ΜΜΕ να γράψουν ότι το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας χρειάζεται εκσυγχρονισμό; Γιατί το πιο ασφαλές –θεωρητικά– μέσο μεταφοράς (μετά από χρόνια υποβάθμισης, βέβαια) έγινε ο πρωταγωνιστής μιας ανθρώπινης τραγωδίας;
Μαθαίνω ότι στα νοσοκομεία της Λάρισας γίνεται χαμός. Ο αριθμός των νεκρών και των τραυματιών αυξάνεται. Κάποιοι προσπαθούν ακόμα να βρουν τους δικούς τους ανθρώπους στην αμαξοστοιχία IC 62, που είχε αναχωρήσει από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη. Όσοι ήταν στα πρώτα βαγόνια, λέει, δεν έχουν σχεδόν καμία ελπίδα. Το τριήμερο εθνικό πένθος, όμως, δεν αρκεί για να ξεπλύνει την τραγωδία που καλούνται να σηκώσουν στις πλάτες τους από σήμερα δεκάδες οικογένειες της χώρας.
- Μάθε πού μπορείς να δώσεις αίμα για τους τραυματίες του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη μέσα από την ιστοσελίδα του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας.
- Τηλέφωνο ενημέρωσης για του συγγενείς των επιβατών: 2410-683175 και 76.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.