Με το πενάκι στον πόλεμο...
Γελοιογράφοι του 1940 εν δράσει...
Στη φετινή, εβδομηκοστή ένατη επέτειο του Έπους του 1940 είναι καιρός να σημειώσουμε ότι η γελοιογραφία δεν αδράνησε ούτε στιγμή, γράφοντας δικό της έπος. Τα αλλεπάλληλα πολεμικά ανακοινωθέντα δεν έπαψαν να την τροφοδοτούν με την απαραίτητη πρώτη ύλη. Το πενάκι των γελοιογράφων μας αγωνιζόταν το 1940 για την...
ενημέρωση και για την ψυχαγωγία του ελληνικού λαού, ενώ χαλύβδωνε το φρόνημά του.
Συχνές ήταν οι αναφορές του στο αρχαίο παρελθόν, κοινό τόπο για τον μεταξικό Τρίτο Ελληνικό Πολιτισμό. Σε διαφημιστική καταχώριση για το Πολεμικό Λαχείο διαβάζουμε: «Έλληνες, Οι ηρωικοί μας στρατιώται που επανέλαβαν το “Μολών λαβέ!...” του Λεωνίδα σάς ενεπιστεύθησαν την άμυναν του εσωτερικού μετώπου».
Ας φανταστούμε με πόση ανυπομονησία έπιαναν στα χέρια τους οι απλοί άνθρωποι τις φυλλάδες για να διασκεδάσουν με τα εικονογραφημένα παθήματα των οιηματιών Ιταλών. Οι εργάτες των σχεδιογραφημάτων βρίσκονται στην πιο δημιουργική ώρα τους, στην τέταρτη και στην πέμπτη δεκαετία της ζωής τους. Η ανηλεής προπαγάνδα τους αρχίζει!
Ο Νίκος Καστανάκης (1896-1961) επικαιροποιεί σε σκίτσο του για τον σατιρικό Πολεμικό Φανό, που τον εξέδιδαν συντάκτες του αθηναϊκού Τύπου, παράσταση του Γέρου του Μωριά στη Λέρνα με τους νικητές του Δράμαλη, έργο του Γερμανού ζωγράφου Peter von Hess (1792-1871), από το 1841-44.
Άλλοι γελοιογράφοι κατά τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο υπήρξαν οι Αντώνης Βώττης (1890;-1970), Γιώργος Γκέιβελης (1893-1976), Φώκος (Φωκίων) Δημητριάδης (1894-1977), Σόφος (Σοφοκλής) Αντωνιάδης (1894-1978), Κώστας Μπέζος (1905-1943), Σταμάτης Πολενάκης (1908-1997), Ανδρέας Βλασσόπουλος (1909-1989) και Παύλος Παυλίδης (1911-1979).
Ο Πολενάκης δώρισε το 1979 στο Πολεμικό Μουσείο Αθηνών σαράντα δύο γελοιογραφίες του με τα παθήματα του Μουσολίνι στο αλβανικό μέτωπο, που τις είχε ζωγραφίσει με υδροχρώματα στο πατρικό σπίτι του στη Σίφνο. Το 1945 δημιούργησε ολιγόλεπτη ταινία των πρώτων στην Ελλάδα κινουμένων σχεδίων, με τίτλο Ο Ντούτσε αφηγείται. Τα σκίτσα της είχαν γίνει το 1942 στην ιταλοκρατούμενη Σίφνο...
Στη φετινή, εβδομηκοστή ένατη επέτειο του Έπους του 1940 είναι καιρός να σημειώσουμε ότι η γελοιογραφία δεν αδράνησε ούτε στιγμή, γράφοντας δικό της έπος. Τα αλλεπάλληλα πολεμικά ανακοινωθέντα δεν έπαψαν να την τροφοδοτούν με την απαραίτητη πρώτη ύλη. Το πενάκι των γελοιογράφων μας αγωνιζόταν το 1940 για την...
ενημέρωση και για την ψυχαγωγία του ελληνικού λαού, ενώ χαλύβδωνε το φρόνημά του.
Συχνές ήταν οι αναφορές του στο αρχαίο παρελθόν, κοινό τόπο για τον μεταξικό Τρίτο Ελληνικό Πολιτισμό. Σε διαφημιστική καταχώριση για το Πολεμικό Λαχείο διαβάζουμε: «Έλληνες, Οι ηρωικοί μας στρατιώται που επανέλαβαν το “Μολών λαβέ!...” του Λεωνίδα σάς ενεπιστεύθησαν την άμυναν του εσωτερικού μετώπου».
Ας φανταστούμε με πόση ανυπομονησία έπιαναν στα χέρια τους οι απλοί άνθρωποι τις φυλλάδες για να διασκεδάσουν με τα εικονογραφημένα παθήματα των οιηματιών Ιταλών. Οι εργάτες των σχεδιογραφημάτων βρίσκονται στην πιο δημιουργική ώρα τους, στην τέταρτη και στην πέμπτη δεκαετία της ζωής τους. Η ανηλεής προπαγάνδα τους αρχίζει!
Ο Νίκος Καστανάκης (1896-1961) επικαιροποιεί σε σκίτσο του για τον σατιρικό Πολεμικό Φανό, που τον εξέδιδαν συντάκτες του αθηναϊκού Τύπου, παράσταση του Γέρου του Μωριά στη Λέρνα με τους νικητές του Δράμαλη, έργο του Γερμανού ζωγράφου Peter von Hess (1792-1871), από το 1841-44.
Άλλοι γελοιογράφοι κατά τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο υπήρξαν οι Αντώνης Βώττης (1890;-1970), Γιώργος Γκέιβελης (1893-1976), Φώκος (Φωκίων) Δημητριάδης (1894-1977), Σόφος (Σοφοκλής) Αντωνιάδης (1894-1978), Κώστας Μπέζος (1905-1943), Σταμάτης Πολενάκης (1908-1997), Ανδρέας Βλασσόπουλος (1909-1989) και Παύλος Παυλίδης (1911-1979).
Ο Πολενάκης δώρισε το 1979 στο Πολεμικό Μουσείο Αθηνών σαράντα δύο γελοιογραφίες του με τα παθήματα του Μουσολίνι στο αλβανικό μέτωπο, που τις είχε ζωγραφίσει με υδροχρώματα στο πατρικό σπίτι του στη Σίφνο. Το 1945 δημιούργησε ολιγόλεπτη ταινία των πρώτων στην Ελλάδα κινουμένων σχεδίων, με τίτλο Ο Ντούτσε αφηγείται. Τα σκίτσα της είχαν γίνει το 1942 στην ιταλοκρατούμενη Σίφνο...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.