Ανοικτοί παραμένουν οι «λογαριασμοί» Αθήνας- Ευρωπαίων, ως προς το μέγεθος του πλεονάσματος το 2019 κι αυτό κρατά σε εκκρεμότητα και την κατάληξη των διαβουλεύσεων για τις συντάξεις και τις εξαγγελίες της ΔΕΘ.
Όσον αφορά, δε, στο σχέδιο που φτάνει σήμερα στα χέρια της Κομισιόν, αναμένεται ότι θα είναι μια βελτιωμένη εκδοχή του Προσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή την 1η Οκτωβρίου, με πιο σαφή- άγνωστο πώς- την πρόθεση της κυβέρνησης να μην εφαρμόσει τις ψηφισμένες περικοπές, αλλά χωρίς να προκαλεί την πλευρά των δανειστών, που δήλωναν όλες τις προηγούμενες ημέρες ότι αναμένουν κατ’ αρχάς το σενάριο βάσης, δηλαδή αυτό που προβλέπει περικοπές συντάξεων- εφαρμογή αντίμετρων.
Επί της ουσίας όλα ξεκινά κι όλα τελειώνουν στις αποκλίσεις που έχουν καταγραφεί εξαρχής στο εύρος του αποκαλούμενου «δημοσιονομικού χώρου», δηλαδή στο μέγεθος του υπερπλεονάσματος. Οι πληροφορίες από το ευρωπαϊκό στρατόπεδο αναφέρουν ότι αυτές οι αποκλίσεις ήταν γύρω στα 600 εκατ. ευρώ, με εμφανή διάθεση των δύο πλευρών να συγκλίνουν έως την κατάθεση του σχεδίου στην Κομισιόν.
Πηγές από το ευρωπαϊκό στρατόπεδο αναφέρουν ότι όντως έχει υπάρξει σύγκλιση, χωρίς όμως, να έχει καλυφθεί απολύτως η διαφορά κι αυτό σημαίνει πρακτικά ότι το σχέδιο της Αθήνας φτάνει σήμερα στις Βρυξέλλες με τον αστερίσκο αυτής της απόκλισης. Υπενθυμίζεται ότι το σενάριο βάσης του Προσχεδίου, δηλαδή με τις περικοπές συντάξεων και την εφαρμογή των αντίμετρων, προβλέπει πλεόνασμα 4,14%, δημιουργώντας δημοσιονομικό χώρο 1,223 δις ευρώ, ενώ το σενάριο χωρίς τις περικοπές συντάξεων, χωρίς αντίμετρα αλλά με τις εξαγγελίες της ΔΕΘ προβλέπει πλεόνασμα 3,56%, αφήνοντας ένα δημοσιονομικό «μαξιλάρι» 122 εκατ. Ευρώ.
Μια από τις αιτίες αυτής της απόκλισης- αν όχι η βασική- είναι ο υπολογισμός των θετικών επιπτώσεων της φετινής χρονιάς, στο 2019 (carry over) κι έχει να κάνει τόσο με τις εισπράξεις των φορολογικών εσόδων, όσο και με την εικόνα του ΕΦΚΑ. Η εξίσωση περιπλέκεται από τη στιγμή που προστίθενται οι εξαγγελίες της ΔΕΘ, με ένα δημοσιονομικό κόστος 1,1 δις ευρώ, το οποίο δεν είναι εφάπαξ αλλά έχει μόνιμη επίπτωση και στα επόμενα χρόνια. Ειδικά, δε, όσον αφορά στις φοροελαφρύνσεις για επιχειρήσεις (μείωση στα μερίσματα και το συντελεστή του φόρου εισοδήματος), μπορεί να ισχύσουν από τη χρήση του 2019, αλλά θα αρχίσουν να βαραίνουν τον Προϋπολογισμό από το 2020.
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι το υπουργείο Οικονομικών δεν αρκεί να έχει πειστικά επιχειρήματα και στοιχεία μόνο για το 2019, αλλά να μπορεί να πείσει ότι το κόστος των εξαγγελιών δεν επηρεάζει ούτε τα πλεονάσματα των επόμενων ετών. Το «κλειδί», σύμφωνα με την ελληνική πλευρά, είναι το «άπλωμα» των ελαφρύνσεων σε ορίζοντα τετραετίας.
Το πρόβλημα για την Αθήνα είναι ότι μια κυρίως τεχνική συζήτηση- ο πρόεδρος του Eurogroup χαρακτήρισε «δημοσιονομικό» το θέμα των συντάξεων- μοιάζει να μην μπορεί, πλέον, να περιοριστεί σε ένα «στεγνό» υπολογισμό εσόδων- εξόδων, καθώς το πολιτικό περιβάλλον όπου θα ληφθούν οι αποφάσεις, έχει επιβαρυνθεί. Ο ανοιχτός «πόλεμος» της Ρώμης με τις Βρυξέλλες αλλά και η «ψύχρα» με το Βερολίνο λόγω προσφυγικού, οι ισχυρές σεισμικές δονήσεις στην κυβέρνηση Μέρκελ μετά από τα αποτελέσματα στη Βαυαρία, καθώς και ο «πυρετός» του Brexit, αναμφίβολα δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστο το κλίμα στο Eurogroup. Το θέμα είναι αν η Ελλάδα θα «πληρώσει» αυτές τις αναταράξεις
Πηγή: iefimerida.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.